woensdag 1 augustus 2012

Social media zijn in korte tijd ingeburgerd in ons dagelijks leven. Voor de meesten van ons is het heel gewoon om onze dagelijkse beslommeringen te delen op Facebook en Hyves. Bij zakelijke communicatie worden vooral Twitter en LinkedIn veelvuldig ingezet. Maar we weten ook: social media staat eigenlijk nog in zijn kinderschoenen. Dat betekent dat er naast de leuke kanten, ook geregeld groeipijntjes zijn.

Wat zijn social media?

Social media is de verzamelnaam voor alle websites waarbij gebruikers (en niet een redactie) zelf informatie met elkaar delen. Dit gaat op een gebruiksvriendelijke en vaak leuke wijze. Deze ‘informatie’ komt in de vorm van tekst (nieuws en artikelen), beeld (fotografie en video) en zelfs geluid (podcasts en muziek). Daarbij geeft het woord ‘social’ aan, dat het plaatsen van informatie alleen niet genoeg is. Op deze social websites vindt interactie plaats: de gebruikers reageren op elkaar en communiceren met elkaar. Het is geen eenrichtingsverkeer en juist dát maakt social media zo leuk.
Mensen zijn groepsdieren - ze houden ervan om met anderen te communiceren. Op internet is dit extra gemakkelijk. In onze drukke levens hebben we vaak geen tijd om een uitgebreid praatje te maken wanneer we elkaar tegenkomen op straat, maar een snel berichtje via Facebook is zo verstuurd. Het is niet voor niets dat er zoveel social media websites ontstaan zijn in de laatste tien jaar, die bijna allemaal ontzettend hard gegroeid zijn. Welke naam klinkt jou niet bekend in de oren? Facebook, Flickr, Foursquare, Google+, Hyves, LinkedIn, Myspace, Picasa, Pinterest, Tumblr, Twitter, YouTube.

De voordelen van social media

De voordelen van social media zijn gemakkelijk op te noemen. Het is een grote bron van informatie. Contact leggen is eenvoudig en snel. Iedereen is gelijk. Je bereikt meer mensen in minder tijd. Om hulp vragen is makkelijker. Iedereen is benaderbaar en kan reageren wanneer het uitkomt. Informatie delen was nog nooit zo simpel.
Voor organisaties is er nog als bijkomend voordeel dat de meeste internetgebruikers de meningen en aanbevelingen van vrienden en bekenden méér vertrouwen dan welke andere boodschap dan ook. ‘Wij van WC-eend adviseren WC-eend’ werkt niet meer! De reputaties van organisaties worden online besproken, dus wanneer je als organisatie online zichtbaar bent en de dialoog aangaat, heeft dat een positieve invloed op je naamsbekendheid en het vertrouwen van de (potentiële) klant.
Plus, voor veel mensen is de aanwezigheid van bedrijven en organisaties op social media tegenwoordig zelfs bijna een vereiste geworden. Een organisatie die niet (actief) aanwezig is op social media loopt eigenlijk achter de feiten aan. Om als organisatie bij de tijd te blijven, kun je social media daarom niet negeren. Dit vereist echter wel een bepaalde aanpak. Want die groeipijntjes, die gooien nog wel eens roet in het eten.

De nadelen van social media

Behalve dat het gebruik van social media tijd kost, is het voor organisaties ook van belang dat er een plan van aanpak komt met social media richtlijnen: waarom, waarvoor, wanneer, voor wie en hoe ga je social media gebruiken? Nadenken over deze zaken lijkt overbodig wanneer je ‘gewoon’ mensen op de hoogte wilt houden hoe het er bij jou op de organisatie aan toe gaat, maar een duidelijke doelstelling is belangrijk om alles overzichtelijk te houden. Tijdrovend, maar belangrijk.
Vooral met het oog op (de afwezigheid van) online privacy. Niet alleen blijft alles wat online gezet wordt, voor altijd online beschikbaar, je weet nooit wat er (nu of in de toekomst) met deze informatie gedaan wordt. Veel social media websites hebben namelijk weinig tot geen respect voor de privacy van de gebruikers én de mensen waarover op social media gesproken wordt. Zo kan verkeerd taalgebruik voor misverstanden zorgen die ook nog eens oneindig blijven rondzingen.
Neem Facebook, een populaire social website, bijna een online dagboek voor veel mensen. Dit social media kanaal is al vele malen negatief in het nieuws geweest door aanpassingen en acties die ‘zomaar’ werden doorgevoerd. Facebook lijkt de informatieplicht richting gebruikers niet zo nauw te nemen en heeft geregeld persoonlijke gegevens gebruikt zonder hier expliciet toestemming voor te vragen. Informatie die je gewist had, blijkt nog te bestaan en misschien worden jouw updates zelfs wel gebruikt om advertenties te verkopen.
Wanneer je niet zo digitaal onderlegd bent, kan iedereen lezen wat alleen voor je vrienden bedoeld is en zet je met een onschuldige klik een heel reclamecircus in werking. Misschien verschijn je wel ongewild in een advertentie of geef je een merk toestemming tot je gegevens zonder dat je het doorhebt. Daar kun je wel wat aan doen met behulp van artikelen als ‘5 tips om je privacy op Facebook te vergroten’ en ‘Facebook privacy instellingen aanpassen’, maar van echte privacy kun je niet spreken.

Hoe gebruik je social media?

Uiteraard is het aan jou zelf om te bepalen hoe je hiermee omgaat. Weeg de voor- en nadelen die voor jou van belang zijn goed tegen elkaar af. Denk na over vragen als: ‘Hoe gaan we de dialoog aan zonder de privacy van de kinderen te schenden?’ en ‘Hoe kunnen we laten zien dat we professionals zijn in wat we doen?’
Je kunt bijvoorbeeld een pedagogisch medewerker als uithangbord gebruiken door diegene vanuit een pedagogisch oogpunt te laten vertellen wat jullie doen. Daarbij kun je ouders ook een helpende hand bieden door te laten weten welke boeken, apps en artikelen interessant zijn voor ouders met kinderen in een bepaalde leeftijd. Voor een positieve en zinvolle inzet van social media is het met name van belang dat je op je medewerkers kunt vertrouwen en dit ook doet. Uiteindelijk zijn zij degenen die ervoor kunnen zorgen dat ouders over je dienstverlening gaan praten.
Houdt daarbij wel altijd in je achterhoofd dat social media geen eenrichtingsverkeer is. Het gaat er niet alleen om dat je aanbod gaat zenden. Ouders moeten erbij betrokken worden en zich betrokken gaan voelen. Je moet de tijd nemen om op vragen in te gaan en ouders de kans geven om als gebruikers zelf informatie met elkaar gaan delen.

Social media is een dialoog, geen reclamefolder."

Meer informatie over het inzetten van social media? Mail info@quebble.com of info@keler-amse.nl

© Linda Poort