donderdag 13 juni 2013

Moetisme in de kinderopvang

Soms zijn er van die momenten die je bij blijven omdat ze jaren later, in een andere sector nog steeds van toepassing zijn. Daar stond hij, Jan Jutten van Stichting Natuurlijk Leren, tijdens een van zijn inspirerende workshops, terwijl hij deze wijze woorden sprak: “het onderwijs hangt in elkaar van moetisme.” Vervolgens keek hij omhoog naar het plafond met een blik die zei: “denk hier maar eens over na!”

Na 8 jaar leerkracht te zijn geweest, ben ik via een kleine omweg in de kinderopvang terecht gekomen. Wat een opluchting om weer heerlijk met kinderen bezig te kunnen zijn. Spelletjes, voorlezen, buiten in het zand spelen en ze vooral leren kennen en me inzetten voor hun welbevinden. Dat was wat ik gemist had. Niet al die administratie, formulieren, verslagen, vergaderingen, toetsen, het voortdurend bezig zijn met resultaten. Niets van al dat moetisme.

Maar hoe verbaasd was ik en ben ik nog steeds, als ik zie dat ook in deze sector steeds meer van dat zelfde moetisme ontstaat. Begrijp me goed, er is niets mis met procedures en regels. Ze zijn nodig.

Er is ook absoluut niets op tegen om kinderen in hun ontwikkeling te volgen. Maar kan dat niet eenvoudiger? Kan dat niet wat minder tijd kosten? Een CITO toets afnemen is eigenlijk best leuk. Je wordt soms verrast, soms verbaasd maar ook bevestigd in dat wat je al wist. Echter het verwerken en interpreteren van de gegevens kost dan weer heel veel tijd. En als ik de collega’s goed begrijp dan gaat dat heel vaak in hun eigen vrije tijd ondanks de taakuren die men daar voor krijgt.

Soms vraag ik me af of we niet te ver doorslaan in al die formulieren. Want er gaat toch menig uurtje in zitten. Tijd die ten koste gaat van de aandacht naar de kinderen. En de kinderopvang was toch juist bedoeld om aandacht te geven? Zijn het niet de gesprekken die vastgelegd moeten worden dan is het wel het vakantierooster of de thema’s die uitgewerkt moeten worden. Regelmatig dienen de gegevens van de kinderen te worden opgevraagd. Dus weer een nieuw formulier dat gecontroleerd moet worden. Ook de lijsten die ten aanzien van veiligheid en hygiëne regelmatig  ingevuld moeten worden.

En dan heb ik het nog niet over de ouders die geconfronteerd worden met de diverse formulieren.  Ook daar hoor ik soms zuchten en steunen. Wat te denken van een ouder die 8 formulieren moest invullen voor twee kinderen! Of de vaste kracht die besluit binnen te gaan zitten om elke ouder dan maar te helpen bij het invullen van de papieren? Dat het verwerken ook nog enorm veel tijd kost lijkt me duidelijk.

De Pedagogisch medewerkster heeft steeds meer administratie. Echter het enige dat ze graag willen is er met hart en ziel voor de kinderen zijn. Dat “moetisme” mag er zijn in de kinderopvang. Uiteindelijk wil iedereen het beste voor de kinderen.

Irmgard is getrouwd en moeder van 2 kinderen.  Ze was 8 jaar werkzaam als leerkracht in het basisonderwijs en werkt nu als vervangend pedagogisch medewerkster in de kinderopvang.