dinsdag 6 augustus 2013

Kwaliteit in de kinderopvang

Er wordt heel veel bezuinigd in de kinderopvang. Minder kinderen betekent minder personeel. Heel veel stress voor hen die moeten vertrekken maar ook voor degenen die achter blijven. Plotseling is je team kleiner geworden, staan lokalen leeg en moet je (soms) meer uren maken om de bezetting rond te krijgen. Daar boven staan er ook nog allerlei klappers in de kast van trainingen en cursussen die er zijn gevolgd. In die klappers staan thema’s en activiteiten die op een bepaald moment gedaan moeten worden. Daar bovenop komt ook nog dat er iemand in de groep komt observeren om te zien hoe je het doet. En dat naast alle werk dat er al ligt. Het werk wordt er niet leuker op. Dit is voor niemand de reden geweest om in de kinderopvang te gaan werken. Kortom kan ik als pedagogisch medewerkster  nog wel kwaliteit leveren?

Minder personeel betekent ook voor de kinderen dat ze naar een andere groep gaan, een nieuwe juf krijgen, nieuwe kinderen. Verandering waarvan menigeen zich afvraagt of dit wel nu zo goed is voor de kinderen. De ouders maken zich in ieder geval zorgen. En begrijpelijk. Opeens moet je jouw kind bij een vreemde juf achter laten. En ze zal best goed zijn maar die ander kende je kind door en door en nu? Weten ze wat je kind wel en niet fijn vind? Eten en drinken staan netjes genoteerd, slaapgewoontes, allergieën enz. De vraag: krijgt het kind  de kwaliteit die ik als ouder gewend was?

Maar wat is nu eigenlijk kwaliteit. Op het internet is veel te vinden en dus ook over kwaliteit bij kinderopvang organisaties. Ik kwam echter iets tegen dat ik  interessanter  vond. In dit artikel wordt ingegaan op de betekenis van kwaliteit. In eerste instantie is het doen wat de(externe) klant van je verwacht. Maar je collega’s, je baas zijn ook je (interne)klanten. Zij verwachten ook dat je doet wat er van je verwacht wordt. Verwachtingen die uitgesproken en vanzelfsprekend zijn. Maar wat als kwaliteit betekent  “net iets meer dan voldoen aan de steeds toenemende uitgesproken en vanzelfsprekende verwachtingen van de interne en externe klant? “ (http://www.adburdias.nl/kwaliteit.htm)

Dan wordt het ineens een heel ander verhaal. Blijven we doorgaan met de (noodzakelijke) bezuinigingen of gaan we die genoemde kwaliteit leveren.

Een voorbeeld: onlangs werd ik ingezet voor een groep van 5 kinderen. Daar waren twee kinderen onder 1 jaar bij. Nu is dat op zich geen enkel probleem. Goede plannen en voorbereiden en dan gaat dat prima. Dus alle flessen, boterhammen en bekers drinken netjes klaargezet. Ik ga met de grote kinderen aan tafel en zet de boterhammen en de melk voor ze klaar. Zelf ga ik er bij zitten totdat de eerste baby wakker wordt. Ik moet van tafel  want de eerste wordt wakker.(Er was toch een regel dat we blijven zitten totdat iedereen klaar is?) Ik verzorg de kleine, warm de fles en kan weer aan tafel. Terwijl ik bezig ben de fles te geven (wat niet gemakkelijk is op een stoel) wordt de tweede wakker. Kleine in de box en de tweede verzorgen die (gelukkig ) zelf stukjes brood kan eten. Wat als dit kindje pap zou eten? De kleinste weer op schoot en weer aan tafel. De kinderen worden onrustig en begrijpelijk.  Het sociale aspect van samen aan tafel gaat op deze manier verloren. En ik vrees dat dit steeds meer gaat gebeuren omdat de groepen steeds kleiner worden en daarmee ook de formatie veranderd.

Wij als pedagogisch medewerksters zijn elke dag hard bezig om kwaliteit te geven. Om datgene te doen wat vanzelfsprekend is en verwacht wordt en ook dat beetje meer. Zorgen dat elk kind vrolijk en tevreden naar huis gaat. Toch nog even snel verschonen ook als papa of mama dat ook best thuis wil doen. Of het flesje maken zodat het thuis maar opgewarmd hoeft te worden. De kinderen dat uitstapje compleet met frites gunnen omdat we de hele week nog niet weg geweest zijn. En zo zijn er meer dingen die we gewoon doen omdat we dat graag willen. Helaas wordt het ons door alle regels en bezuinigingen steeds moeilijker gemaakt.

Irmgard is getrouwd en moeder van 2 kinderen.  Ze was 8 jaar werkzaam als leerkracht in het basisonderwijs en werkt nu als vervangend pedagogisch medewerkster in de kinderopvang.