dinsdag 24 september 2013

Gezonde voeding; peuters kunnen kieskeurige eters zijn

U zult het wel herkennen. Een peuter die niet wil eten. De een wil geen brood meer, de ander eet nauwelijks groente. Zo was het bij mij thuis ook. Mijn oudste dochter eet dolgraag brood, maar vanaf haar 1,5 levensjaar weigerde ze haast het avondeten. Zelfs frietjes gingen er bij haar niet in. Het enige dat ze nog at waren pannenkoeken en hierin verstopte ik dan ook af en toe wat geraspte bloemkool of wortel. In eerste instantie at ze wel nog vlees, en in de zelfgemaakte gehaktballen verstopte ik dan meteen maar wat groenten, maar ook dat weigerde ze op een gegeven moment. Moedeloos werd ik ervan. Geen strijd aan tafel, dat wilde ik niet, dus zoveel mogelijk negeren, dan maar niets eten. Maar ondertussen maakte ik me wel zorgen.

Op een gegeven moment gaven we haar het avondeten mee naar het kinderdagverblijf. Wellicht aten we wel te laat. Dit hielp. Tenminste… voor de dagen dat ze naar het kinderdagverblijf ging. Daar at ze alles netjes op, en thuis weigerde ze. Langzaamaan kwam de tijd dat ze naar school zou gaan en moest ze ’s avonds toch thuis gaan eten. Zo hebben we een beloningssysteem ingesteld om haar thuis te belonen. Een sticker wanneer ze het eten had geproefd en twee stickers als haar bordje leeg was. In no time was de stickerkaart vol. Ze heeft nog steeds haar voorkeuren en ook zitten er dagen bij dat ze liever geen avondeten eet. Na een paar hapjes heeft ze dan genoeg gehad, zegt ze.

Daar tegenover staat dat ze wel altijd fruit is blijven eten. Gelukkig wel. Nu ze naar school gaat, geven we haar iedere dag fruit mee. Ze vraagt er ook zelf om. “Mama, mag ik druifjes mee en ook een kiwi voor bij het overblijven bij de boterham?” Voorbeeldig zou je zeggen. Soms heeft ze niet alles op en dit wil ze dan natuurlijk eten als ze thuis komt en het avondeten klaar staat. Lastig. Moet ik dan zeggen: “Nee je mag die kiwi of stukjes appel nu niet opeten?” “Fruit is toch gezond, mama?” zegt ze dan.

Ook koken en bakken is een hobby van me en ik probeer graag iets nieuws uit. Ik probeer zoveel mogelijk gezond te koken. Geen pakjes en zakjes. Geen kunstmatige toevoegingen en e-nummers. Maar dat is toch lastig als je kleine kinderen aan tafel hebt zitten die erg kieskeurig zijn. De een die dit lust en de ander juist niet. Dan toch maar af en toe verschillende gerechten op tafel of meerdere soorten groenten?

Ook op mijn school zijn we actief met gezonde voeding bezig. Twee keer in de week gruiten we. Dan mogen de kinderen alleen groenten of fruit meenemen en water drinken. Vorig schooljaar hebben we meegedaan met een actie schoolgruiten, waarbij we 20 weken lang voor drie dagen in de week fruit/groente kregen. Geweldige actie. De kinderen leerden verschillende groenten/fruit eten.

Thuis komen we weer in een andere fase. De jongste wil zelf eten wat vaak voor een enorme knoeiboel zorgt. Maar het avondeten gaat tot nu toe nog prima. Ze heeft het al een half jaar langer volgehouden normaal te eten. Hopelijk blijft het zo. De boterhammen zijn bij haar minder favoriet. Ze laat steeds vaker wat op haar bordje liggen. Voor brood weet ik wel nog wat alternatieven: crackers, krentenbol, tosti, stokbrood. Wellicht komen we daar deze nieuwe fase mee door.

Over Linda: getrouwd, moeder van 2 dochters, teamleider op een basisschool, lezen, koken&bakken, creatief met papier,  garen en stof, perfectionistisch, opgeruimd, georganiseerd, dol op afstreeplijstjes.