donderdag 5 september 2013

Met plezier lezen; onze nieuwe blogger Linda stelt zich aan jullie voor

Ik ben Linda, getrouwd en moeder van twee kinderen. Ik werk als teamleider op een basisschool, waarbij ik me vooral bezig hou met de onderwijskundige kant van het onderwijs.

Mijn hobby’s zijn er velen, één ervan is lezen. Heerlijk is het om in een boek weg te kruipen in een avontuur van een ander. Ik lees dan ook het liefst in de ik-vorm. Pas dan kan ik me bijna identificeren met de hoofdpersoon en me voelen zoals de hoofdpersoon zich voelt. Niet altijd even prettig aangezien ik vooral van literaire thrillers hou, maar dat nemen we op de koop toe als het een goed boek is.

Dit lezen wil ik natuurlijk ook overbrengen op mijn kinderen. Mijn kinderboeken zijn allemaal bewaard en staan te wachten totdat het zover is. Tot die tijd lees ik voor. Iedere avond laat ik de oudste een boekje uitzoeken waaruit er voorgelezen wordt. Ze is net 4 geworden en kent al een groot deel van het alfabet. Zo hadden we gisteren een boekje waarbij van elke letter een gedichtje gemaakt was over varkentjes. Omdat het al laat was en het hele boek te veel zou zijn, hebben we de letters van haar naam uitgekozen en die van haar zusje. Sommige letters kwamen meerdere keren voor, dat was natuurlijk helemaal geweldig.

In het weekend komt ze ’s morgens naar ons toe, kruipt tussen mijn man en mij in met een flinke stapel boeken. Mijn man mag dan voorlezen en zij ligt, met haar lievelingsknuffel en haar duim in haar mond tussen ons in. Heerlijk om te zien hoe ze van de verhaaltjes geniet.

Op haar school gaan ze met de kleuters al iedere maandag naar de bibliotheek. Dan mogen ze twee boekjes uitzoeken voor thuis. Deze boekjes mag ze maximaal 3 weken thuis houden.  Ook in de klas staat er iedere ochtend een doos boeken klaar waarin de kinderen tijdens de inlooptijd in mogen lezen.

Het lezen zie ik ook op mijn school als hot item terug. Dit schooljaar zijn we gestart met het groepsdoorbrekend lezen. We hadden al langer tutorlezen, waarbij de kinderen uit de hogere groepen lezen met kinderen uit de lagere groepen, we hadden connect lezen en ralfi lezen voor de zwakkeren. (Wilt u hier meer over weten moet u maar eens de volgende site bezoeken: www.masterplandyslexie.nl of typ het eens in op www.leraar24.nl voor filmpjes.) Nu echter hebben we dit uitgebreid. Alle kinderen op of boven het juiste leesniveau van groep 4 t/m 8 zitten door elkaar en mogen kiezen uit verschillende verrijkingsopdrachten die te maken hebben met lezen. Samenvatting maken, zelf het verhaal verder bedenken, een nieuwe kaft maken. Noem maar op, van alles is mogelijk. Er wordt in kleine groepjes, individueel of in tweetallen gewerkt. Alle leeftijden door elkaar. Heerlijk om te zien dat dit mogelijk is. We zijn nog maar net gestart, maar het ziet er veelbelovend uit. Ik hoop over een tijdje te kunnen zeggen dat we geen connectgroepje of ralfigroepje meer nodig hebben en dat alle kinderen vanuit zichzelf gemotiveerd zijn om te lezen.

Ik in ieder geval wel. Ik ga mijn nieuwste aanwinst erbij pakken en lekker lezen.

Over Linda: getrouwd, moeder van 2 dochters, teamleider op een basisschool, lezen, koken&bakken, creatief met papier,  garen en stof, perfectionistisch, opgeruimd, georganiseerd, dol op afstreeplijstjes.