maandag 27 januari 2014

Spannende toetsperiode

Ik weet dat de meningen over toetsen op een basisschool verschillen. Is het nu echt nodig om kleuters te toetsen? Kunnen kleuters zich niet gewoon in hun eigen tempo ontwikkelen? Waarom moet men toch precies weten welk niveau een kind heeft en het kind daarmee desnoods in een hokje plaatsen?

Ik ben niet voor het kind in hokjes plaatsen, maar als teamleidster is het wel belangrijk om te weten waar de kinderen staan en hoe de school ervoor staat. Zijn de veranderingen zoals wij ze op school hebben doorgevoerd, bv. met een andere manier van ons leesonderwijs, ook goed geweest voor de ontwikkeling van de kinderen?

Zo ben ik deze week volop bezig om bij alle kinderen de leestoetsen af te nemen. Altijd spannend en oh wat vind ik het vervelend als het kind het net niet haalt op een paar seconden na. Ik zit zelf met kromme tenen mee te luisteren als ik zie dat de laatste secondes wegtikken. Gelukkig heb ik alle kinderen tot nu toe (en ik hoef nog maar een paar kinderen) blij kunnen maken met een hoger leesniveau. Wat zeg ik? Heb ik blij kunnen maken? Ze hebben zichzelf blij gemaakt. Heerlijk om te zien hoe trots ze weer terug gaan naar de klas.

Ook spannend als ouder van een kleuter die ook in deze maand haar eerste toets onder ogen krijgt. Hoe zou het gaan? Doet ze het goed? Misschien heeft ze de toets allang gehad en vond ze het niet spannend genoeg om er thuis over te vertellen. Erg nieuwsgierig ben ik wel, maar ik zal geduldig zijn en keurig wachten tot het oudergesprek. Dan krijgen we vanzelf te horen hoe ze het er vanaf heeft gebracht. Ik ga er Meike in ieder geval niet naar vragen, want wie weet wordt ze dan wel zenuwachtig. Dit is niet nodig. Ik vraag de kinderen die op mijn school tegenover me komen zitten en op van de zenuwen zijn dan het volgende: Wat is het ergste dat kan gebeuren? Er blijkt niets ernstigs te gebeuren, hooguit een lichte teleurstelling. Ze moeten er dan ook wel om lachen en het neemt wat spanning weg. Als ze het niveau van de toets aan kunnen, hoeven ze niet heel veel extra te doen om het te laten slagen. Gewoon laten zien wat je kunt is waar het om gaat bij een toets. Puur om te kijken of we als school op het juiste niveau lesgeven en je de juiste stof aanreiken. Dat is alles.

Maar… spannend is het toch wel. Voor de kinderen, voor mij als teamleidster, maar ook als mama. Wachten duurt dan toch wel lang als je nieuwsgierig bent.

Over Linda: getrouwd, moeder van 2 dochters, teamleider op een basisschool, lezen, koken&bakken, creatief met papier,  garen en stof, perfectionistisch, opgeruimd, georganiseerd, dol op afstreeplijstjes.