donderdag 12 februari 2015

Genieten in de OGS

''Voor de kinderen is het even wennen. Vooral de allerjongsten zijn erg enthousiast.''

We zijn inmiddels volop bezig met allerlei nieuwe activiteiten. De workshops voor het eerste halfjaar zijn afgerond. Met het oog op carnaval hebben we besloten de komende twee weken in het teken van ons carnavalsthema “de wonderlijke wereld van de fantasie” te laten staan. We spelen spelletjes in de gymzaal, we knutselen, bakken en maken ons eigen geheimschrift. Voor de kinderen is het even wennen. Vooral de allerjongsten zijn erg enthousiast. De anderen zijn wat moeilijker te motiveren. Vandaag was een lege kartonnen doos wel aanleiding voor een klein groepje om zelf aan de slag te gaan. Ze knutselden hun eigen Gekko, compleet met huis. Aan de doos/het huis werden handvaten gemaakt, zodat het geheel mee kon worden genomen.

Op het programma staat natuurlijk ook een film. Ik vermoed dat er nog weinig kinderen overblijven die niet willen kijken. En dan is de donderdag vóór het carnaval natuurlijk de Party. Deze keer mag het kinderparlement mee beslissen hoe die middag er uit gaat zien. En tussen alle bedrijven door kiest elke begeleider met zijn/haar mentorkinderen de nieuwe workshops.

''Elke dag weer ervaar ik dat ik de kinderen steeds beter leer kennen en zij mij.''

En ondertussen besef ik dat ik alweer een jaar op dezelfde plek zit. En nog steeds ga ik met plezier naar mijn werk. Ik kan me niet voorstellen weer terug te gaan naar een vervangerspool. Elke dag weer ervaar ik dat ik de kinderen steeds beter leer kennen en zij mij. En dat heeft soms voordelen en soms nadelen.

We hebben inmiddels een stagiaire erbij. Zij komt een aantal weken proeven aan het werk in de OGS. Dan zie ik hoe het mij in het begin verging. Plotseling zijn kinderen regels vergeten. Zomaar ineens opstaan als ze een vraag hebben of door de klas roepen om hulp. Stiekem moet ik er wel om lachen. Zo zijn kinderen. Helaas heb ik de “nare” taak om dit meteen te corrigeren. Ook maak ik duidelijk dat wanneer de stagiaire iets zegt hier net zo goed naar geluisterd moet worden. Tja en dat er dan gezucht wordt met een blik van: “he betrapt” is natuurlijk logisch. Maar soms krijg ik de kans weer die lieve juf te zijn.

''De ogen beginnen te stralen en enthousiast vertelt en beantwoordt het kind mijn vragen. Ik kan alleen maar blij zijn dat het ondanks alles zo goed gaat.''

Tijden het huiswerk lukt het een kind maar niet om zijn schrijfwerk goed te maken. Het kind kriebelt meer dan dat het schrijft. Aangezien ik de achtergrond  ken las ik een pauze in. Ik ga het gesprek aan om eens te vragen hoe het met dit kind gaat. De ogen beginnen te stralen en enthousiast vertelt en beantwoordt het kind mijn vragen. Ik kan alleen maar blij zijn dat het ondanks alles zo goed gaat. Als ik dan het huiswerk weer terug geef, wordt het schrijven van die letter zonder problemen afgemaakt. Mijn dag kan niet meer stuk.




Irmgard is getrouwd en moeder van 2 kinderen. Ze was 8 jaar werkzaam als leerkracht in het basisonderwijs en werkt nu als pedagogisch medewerkster in de kinderopvang in Duitsland.